Advertenties

Vanaf het eind van de negentiende eeuw verschijnen er advertenties voor tabakspijpen in tijdschriften en kranten. Dankzij deze advertenties kunnen we de marktpositie van de fabrikanten inschatten en het modebeeld van de tabakspijp volgen.

Omdat het aantal tijdschriften tot 1950 nog betrekkelijk beperkt is, zijn de advertenties klein van formaat en veelal textueel. Vaak gaat het om een eenvoudige vermelding van een nieuw product, zoals met het pijpmerk "La Fusée". Een afbeelding van het product staat er zelfs nog niet bij, want het maken van een cliché was in die tijd nog duur.

In de jaren dertig wordt het langzamerhand gebruikelijk het product zelf af te beelden. Vaak gaat het om een afbeelding waarvan het clichéblokje bij verschillende tijdschriften en kranten opnieuw wordt gebruikt. De tekst wisselt soms, terwijl we bij langer gebruik van het drukblok ook vaak de prijs hoger zien worden.

De grootste hausse aan pijpenadvertenties stamt uit de jaren 1950 en 1960. In die tijd is het geïllustreerde tijschriift een belangrijk medium om vrijwel ieder nieuw product onder de aandacht te brengen. Het aanzien van de tabakspijp is in die tijd bovendien nog groot en de verschillende fabrieken proberen elkaar uit de markt te concurreren door met advertenties de vraag naar hun nieuwigheden te stimuleren.

Na 1970 neemt de stroom van advertenties voor tabakspijpen en rookartikelen af. Fabrikanten richten hun reclamecampagnes en advertenties sterker op de detailhandel. Door in vakbladen de detaillist te informeren en te motiveren hoopt men dat de boodschap ook naar de consument door komt.

Een bijzondere reeks advertenties is die voor de systeempijp, vaak beter bekend als de Falcon. Verschillende fabrikanten brengen deze pijpen op de markt en er ontstaat een ware concurrentieslag om wie de beste ofwel sterkst droogrokende pijp produceert. Uiteindelijk leidt deze strijd niet tot een winnaar, maar de pijp verdwijnt geleidelijk van de markt.

een wenskaart met de afbeelding van begerenswaardige artikelen, hier de tabakspijp waaruit wolken van genot opstijgen, 1920-1930 een zogenaamde textuele advertentie voor het pijpenmerk "La Fusée", Nederland, 1922
advertentie met de afbeelding van een pijp en wervende teksten, Londen, Imperial, 1953
een van de vele advertenties voor het beroemde merk Comoy's of London, Engeland, 1953 pagina grote advertentie voor drie series van het pijpenmerk Comoy's of London, Engeland, 1953
systeempijp van Comoy's waarmee vooral in de jaren 1960 wordt geadverteerd, Londen, circa 1973 kleurige advertentie voor de droogrokende Grand Slam van Comoy's, Londen, circa 1975
reclame voor een van de series van Comoy's of London, circa 1975
reclamefolder met algemene informatie over de Comoy pijp, Londen, circa 1975
reclame voor de verschillende series klassieke modellen van Comoy's of Londen, Engeland, circa 1970
algemene advertentie van Comoy's waarop de kwaliteit van het product wordt aangeprezen, Engeland, circa 1975
ook kleine merken zoals dit weinig gerenommeerde merk worden met advertenties bekend gemaakt, Engeland, 1954
Dr. Plumb, een van de vele droogrook pijpen die met de Falcon concurreren, Engeland, 1980 de roker en zijn pijp, advertentie van Dr. Plumb, Engeland, 1982 advertentie met sterk op het pijpenmerk gerichte reclame, Engeland, 1954
tijdschriftadvertentie van het beroemde en gerespecteerde merk Charatan, Londen, circa 1975 Charatan pijpen uit London, een algemene advertentie met productinformatie, Londen, circa 1976
reclame voor een van de Sherlock Holmes modellen van Peterson, Dublin, Ierland,  circa 1990
tijdschriftadvertentie voor een enkele kolom van Alfred Dunhill Ltd, Londen, 1998
kunstfotografie van het product samen met de tabak, Alfred Dunhill Ltd, Londen, 1993 treffende fotografie in deze pijpenadvertentie van Alfred Dunhill Ltd, Londen, 1996
eenvoudige advertentie voor een nieuw product dat geen echte merkbekendheid heeft gekregen, Ornsby, Engeland, 1980
de man en zijn pijp met langs de achtergrond het vertrouwde beeld van de Houses of Parliament, Parker, Londen, circa 1965
een van de vele advertenties voor de Falcon pijp, Engeland,  1980
advertentie voor een Hardcastle pijp voorzien van meerschuimen binnenketel, Parker-Hardcastle, Londen, 1974
een Engels merk vertegenwoordigd in een Duitse krantenreclame, GBD, Londen, circa 1975
de jacht en het roken, een mooi plaatje met ees sprekende lay-out, Parker, Londen, 1985 de eenvoud van het Paker model op geplooid fluweel tot een compositie samengebracht, Parker, Londen, 1987
advertentie voor de BBB-pijp geplaatst door een Deens handelshuis bestemd voor de Deense detailhandel, 1978 traditionele advertentie voor een klassiek merk, Barling, Londen,  circa 1980 advertentie voor het eenvoudige maar veelgevraagde merk Masta, Londen,  circa 1975
eertijds een populair merk in de middenklasse, Kaywoodie, 1980 drie eigentijdse modellen van meerschuim met gecalcineerde ketelopening samen met de merkadvertentie voor "the Jambo", 1980
advertentie voor de tabaksdetaillist voor het betrekkelijk onbekende merk Amiel uit Frankijk, 1978
een sterk textuele advertentie met productinformatie en als herkenning een traditioneel model pijp, Sasieni, Londen, 1953 het tekstuele aspect van de advertentie is gebleven, maar door een steunkleur oogt de vormgeving beduidend moderner, Sasieni, Londen, 1965
advertentie voor de meerschuimpijp van Andreas Bauer uit Wenen in een Deens blad voorpijprokers, 1978
advertentie voor het traditionele merk BBB-met verwijzing naar de milleniumwisseling, 2000

De afbeeldingen op deze pagina bevinden zich in de collectie van het Amsterdam Pipe Museum. © copyright Pijpenkabinet